Het is september 2020: Gasteren krijgt glasvezel, eindelijk.
Vijf jaar nadat enkele dorpsgenoten het initiatief hebben genomen, samen met enthousiastelingen uit omliggen dorpen, gaat het nu toch echt gebeuren. De afspraken voor het maken van de eerste huisaansluitingen in Gasteren zijn gemaakt voor begin september; deelnemers die nog geen telefoontje hebben gehad voor een afspraak kunnen die in de laatste week van augustus of de eerste week van september verwachten.

Bij iedereen die een abonnement heeft afgesloten ligt de kabel tot aan de voorgevel. Begin augustus is de technische installatie van ons verdeelstation (PoP) aan de Oudemolenseweg geïnstalleerd. Aannemer Allinq kan nu aan de slag met haar laatste onderdeel: het maken van de huisaansluitingen.

Maar ook deze laatste stappen gaan niet vanzelf. Het is best ingewikkeld, vooral door de vele partijen die betrokken zijn. En ook van ons als deelnemers wordt actie verwacht.

Wie doet wat?

Hoe zit dat in elkaar? Aannemer Allinq heeft samen met haar hulpploegen gezorgd voor het ‘rolletje bij de voorgevel’. Daarna komt de zg. HAS-ploeg van Allinq voor het plaatsen van het glasvezelmodem in de meterkast. Vervolgens komt de provider (Caiway, Delta of Online) in actie; zij sturen het installatiepakket en vragen aan de abonnee om een afspraak te maken met een monteur van onderaannemer Guidion voor de echte installatie. Deze monteur plaatst het routerkastje naast het glasvezelmodem en maakt de aansluiting voor tv, vaste telefoon, en eventueel de vaste computer; ook wordt de wifi ingesteld.

Binnenhuisbekabeling

Deze installatie kan pas worden uitgevoerd als de bekabeling naar tv, telefoon en soms de vaste computer in orde is. Dit is de verantwoordelijkheid van de klant zelf.
Wat hiervoor moet gebeuren hangt helemaal af van de bestaande bekabeling in huis. Het belangrijkste punt is in de meeste gevallen dat de tv voortaan wordt aangesloten via een internetkabel (utp) in plaats van op de coax-kabel die gebruikelijk was bij de huidige providers (bijvoorbeeld Ziggo en KPN). Voor details over de binnenhuisbekabeling: klik hier

Wie kan ons helpen?
Het was handig geweest dat de schouwer voor de huisaansluiting ook meteen gekeken had naar de binnenhuisaansluitingen. Helaas is dit niet gebeurd. Dit heeft te maken met bovenstaande taakverdeling: de glasvezelaansluiting is de verantwoordelijkheid van aannemer Allinq, de provider zorgt voor de installatie.
Daarom heeft de Gasterense werkgroep afspraken gemaakt met Computerservice Assen en met PC Serviceshop Annen. Zij maken graag een schouw van de binnenhuisbekabeling.
Moet er iets aangepast worden dan ontvang je hiervoor een offerte, zo niet dan zijn er geen kosten aan verbonden. Ook zijn ze graag bereid om de installatie uit te voeren; dit bespaart een lange wachttijd bij de provider (en ergernis vanwege de slechte bereikbaarheid). De kosten van deze installatie zijn  beperkt.
Natuurlijk is iedereen vrij om een ander computerbedrijf of installateur te vragen voor een schouw, maar daar hebben wij geen afspraken mee gemaakt om dit kosteloos te doen.

Oplevering
Als laatste stap checkt de monteur, samen met de abonnee, of alles naar behoren werkt en vraagt een handtekening ter bevestiging. Het kan zijn dat de vaste telefoonverbinding nog een dag op zich laat wachten in verband met de overdracht van het telefoonnummer (bij nummerbehoud).
Vanaf dit moment gaat het abonnement in werking en moet er ook betaald worden voor de geleverde diensten.

Opzeggen huidige abonnement
En tenslotte: het is verstandig om niet te vroeg je huidige tv/internet abonnement op te zeggen. Ons advies: zeg pas op als je zeker weet dat alles naar tevredenheid werkt. De opzegtermijn is bijna altijd een maand; beter een paar weken dubbel betalen dan niet de beschikking hebben over tv, telefoon of internet.

Problemen en klachten
De nieuwe glasvezelverbinding levert een hoge internetsnelheid, een stabiele verbinding met het internet, een goed tv-beeld zonder blokken en stilstaand beeld en een goed wifi-bereik met hoge internetsnelheid. Het kan natuurlijk voorkomen dat er aanloopproblemen zijn of dat er iets niet goed werkt in de huisaansluiting.
Ben je (nog) niet tevreden over de geleverde diensten, ga dan niet mopperen, maar bel naar de klantenservice van je provider. Is deze slecht bereikbaar of wordt het probleem niet opgelost, stuur dan een mailtje aan de Gasterense werkgroep (glasvezel@ingasteren.nl). Mogelijk kunnen zij helpen door het probleem door te geven aan Rendo Buitenaf.

Handige Links: