WiFi-bellen … wat is dat?
De dekking van het mobiele (G3- en G4-)netwerk in Gasteren is slecht. Binnenshuis ontvangen veel smartphones geen of slechts een zwak signaal van het mobiele netwerk. Dit artikel beschrijft op welke wijze een smartphone een meer betrouwbare mobiele gesprekspartner wordt.
KPN, Tele2, T-Mobile, Vodafone, Hollands Nieuwe, Youfone en Simyo bieden WiFi-bellen als oplossing. Andere namen voor WiFi-bellen zijn: VOWiFi en WLAN-Call. Bij WiFi-bellen maakt de smartphone via het WiFi-thuisnetwerk contact met het mobiele netwerk; dit leidt echter niet tot “gratis kunnen bellen”! Maar wel tot een stabielere verbinding en tot een betere geluidskwaliteit. Alle iPhones 6 en nieuwer en de meeste Android-toestellen zijn geschikt voor WiFi-bellen. Welke Android-toestellen geschikt zijn voor WiFi-bellen, staat in de specificaties van de smartphone.
Voer de volgende handelingen uit om WiFi-bellen te activeren:
- iPhones: Instellingen / Mobiel netwerk / Bellen via WiFi (Aan)
- Android: Instellingen / Verbindingen / Bellen via Wifi (Aan) / Voorkeursverbinding (Voorkeur mobiele netwerk).
Geactiveerd zoals omschreven, zal een smartphone bij een zwak signaal van het mobiele netwerk, omschakelen naar bellen via het WiFi-netwerk. Geheel automatisch. En daarin schuilt een probleem:
- helemaal geen mobiel netwerk: WiFi-bellen
- een heel zwak mobiel netwerk: WiFi-bellen
- een zwak tot slecht mobiel netwerk: afwisselend WiFi-bellen en bellen via het mobiele netwerk
- redelijk tot goed mobiel netwerk: bellen via het mobiele netwerk.
“En daarin schuilt een probleem”. Bij een “zwak tot slecht mobiel netwerk” schakelt de smartphone namelijk heen en weer tussen WiFi-bellen en bellen via het mobiele netwerk. Dit levert een wisselende gesprekskwaliteit en een hinderlijke gespreksvoering op. De gebruikers van iPhones zijn hierbij in het nadeel: zij kunnen hierin niets aanpassen. Android-gebruikers kunnen de voorkeur voor het mobiele netwerk uitschakelen zodra er zowel een WiFi-netwerk actief is alsmede een mobiel netwerk:
- aanpassing bij de iPhone: niet mogelijk
- aanpassing bij de Android: Instellingen / Verbindingen / Bellen via Wifi (Aan) / Voorkeursverbinding (Voorkeur WiFi-netwerk).
Voor ondersteuning of vragen: neem contact op met iemand uit uw omgeving, met de provider van uw mobiele netwerk of met de winkel waar de smartphone gekocht is.