Hulp bij onbereikbaarheid van dorpswebsite
Sinds enkele weken ondervinden meerdere dorpsbewoners problemen met het bezoeken van onze dorpswebsite InGasteren.nl . De oorzaak is inmiddels bekend en ook de oplossing!
i
Wat is er aan de hand?
Door een instellingsfout bij onze webhosting provider (Strato) voor onze website kwam er soms een foutmelding tevoorschijn dat er onderhoud aan de site werd gepleegd. Op zich is dat prima, maar helaas bleef de foutmelding bestaan, ook nadat het onderhoud was afgelopen. InGasteren.nl was daarna onbereikbaar met de gebruikte computer/browser. Werd de site bezocht op een andere manier, via smartphone, tablet of een andere browser, dan was er niets aan de hand.
Door een instellingsfout bij onze webhosting provider (Strato) voor onze website kwam er soms een foutmelding tevoorschijn dat er onderhoud aan de site werd gepleegd. Op zich is dat prima, maar helaas bleef de foutmelding bestaan, ook nadat het onderhoud was afgelopen. InGasteren.nl was daarna onbereikbaar met de gebruikte computer/browser. Werd de site bezocht op een andere manier, via smartphone, tablet of een andere browser, dan was er niets aan de hand.
Strato heeft ondertussen de instellingsfout hersteld en we verwachten dat daarmee de fout in de naaste toekomst niet meer optreedt.
Maar helaas is daarmee het euvel voor de bezoekers die er de laatste weken last van hadden niet verholpen; het probleem kan opgelost worden, maar vergt wel enige computer handigheid. Onderstaand is aangegeven wat u moet doen.
Durft u niet onder de motorkap te kijken (iets dat heel begrijpelijk is) … vraag dan een buurtgenoot of een familielid of hij/zij u kan helpen. Lukt dit niet, dan kan de redactie mogelijk helpen.
Durft u niet onder de motorkap te kijken (iets dat heel begrijpelijk is) … vraag dan een buurtgenoot of een familielid of hij/zij u kan helpen. Lukt dit niet, dan kan de redactie mogelijk helpen.
i
Informatie aan de redactie
De redactie wil graag weten hoeveel bezoekers last hebben (gehad) van dit probleem. Daarom het verzoek om in dat geval een mailtje te sturen naar <Onbereikbaar@InGasteren.nl> met een paar gegevens: naam, welke browser, welke computer, smartphone of tablet, hoe lang het probleem al bestaat en of u het heeft kunnen oplossen of dat u nog hulp nodig heeft.
Oplossing:
Helaas lukt het niet om een stap-voor-stap-gebruiksaanwijzing aan te bieden die voor iedereen werkt: elke browser en elk apparaat heeft zo z’n eigen techniek.
i
Op zich is de oplossing niet moeilijk; het vergt echter enige durf om “onder de motorkap te kijken”:
– ga naar je computer/laptop (of pak je smartphone en tablet) waar het probleem zich voordoet
– start je browser op (zoals Firefox, Chrome, Safari, Edge, Internet Explorer, Opera)
– verwijder binnen de browser: via instellingen de “cookies”
– verwijder binnen de browser: de geschiedenis
– sluit de browser af
– start je browser op
– ga naar InGasteren.nl zoals u dat gewend bent of voer <www.ingasteren.nl> in op de adresregel.