We hebben gemerkt dat er dorpsgenoten zijn die aarzelen om mee te doen vanwege allerlei kleine praktische bezwaren. Deze aarzeling is niet nodig; bijna al deze punten zijn meestal vrij eenvoudig op te lossen, makkelijker dan u denkt. Daarom alvast een paar praktische tips.

♦ Vraag en Antwoord
Kijk eens op de site van Glas van Aa tot Hunze, onder ‘Vraag en Antwoord’, daar staan in het menu antwoorden op diverse vragen die eerder bij de informatiebijeenkomsten zijn gesteld.

♦ Aanmelden en pakketkeuze

Kies nu voor een standaardpakket bij de door u gekozen provider: kies de laagste snelheid, opgeven van allerlei zenderpakketten of andere opties hoeft nog niet (mag wel natuurlijk als u dat prettig vindt). Deze opties kunnen later bij de aanleg eenvoudig toegevoegd of aangepast worden.
Aanmelden via de site gaat nog makkelijker dan met het formulier; de kans op fouten en vergissingen is minder groot, dat hebben we al gemerkt bij de ingeleverde papieren formulieren. Dit geldt zowel voor PlinQ als NetVisit.

♦ Wijziging email-adres
Als u nu een email-adres gebruikt van uw huidige provider dan zult u dat in de meeste gevallen moeten veranderen. Dat hoeft niet nu, dat kan nog tot vrij kort voor de overstap naar de nieuwe provider, maar het is wel handig dit tijdig door te geven aan de mensen waar u mee correspondeert via de mail.
Wij adviseren om voor uw standaard email geen provider-gebonden adres te kiezen. Als u Gmail, Hotmail of een andere mail-provider kiest hoeft u dit later bij een eventuele wijziging van internet-provider niet meer te veranderen.
Als U bij de overstap hulp nodig denkt te hebben neem dan contact op met Anetta Boonstra (anettaboonstra@online.nl).

♦ Bekabeling binnenshuis
Als u nu een alles-in-1 abonnement heeft via bijvoorbeeld Ziggo of KPN, dan is de kans groot dat er nauwelijks iets aangepast hoeft te worden aan uw bekabeling binnenshuis. Komt op dit moment uw (coax-)kabel binnen aan de ene kant van het huis en de telefoon- en internet aansluiting aan de andere kant, dan wordt het iets lastiger.
Toch blijkt in veel gevallen de oplossing simpeler dan gedacht. Bij de huidige internet-aansluitingen is het in veel gevallen mogelijk een verbinding te maken via het stroomnet. Dit betekent dat de bestaande elektrische bedrading in uw huis als het ware gebruikt kan worden als drager van het internetsignaal. Dit is niet alleen kostenbesparend, maar voorkomt ook veel ‘gedoe’.
Ook bij dit soort vragen en problemen kan de werkgroep meedenken en zorgen voor een goed advies, eventueel via de door u gekozen provider.

♦ Wifi
Dagelijks gebruiken we internet via wifi voor iPad (of andere tablet), telefoon of laptop, maar de verbinding is niet bij iedereen altijd naar wens. Met de aanleg van glasvezel zijn dit soort problemen niet in één keer opgelost.
We kunnen het volgende onderscheid maken:

** wifi is nu prima
dan is er straks ook geen probleem te verwachten; naar alle waarschijnlijkheid heb je straks een minstens zo goede (snellere) wifi-verbinding.
nu werkt het goed via extra versterkers (repeaters of andere oplossingen):
ook dan is de kans groot dat het straks goed werkt. Vraag in de aanlegfase aan uw provider advies over de afstemming tussen uw apparatuur en de apparatuur van de provider. De werkgroepleden zijn graag bereid daarbij te helpen.

** de huidige verbinding is niet goed:
Dan is er nu de kans om het wel goed te krijgen; neem geen genoegen met halve oplossingen. Ook in dit geval zijn de leden van de werkgroep graag bereid te helpen.
Bedenk wel: dit is de kans op een betere wifi-verbinding, maar wifi is altijd trager dan een vaste verbinding, ook bij glasvezel.